När sömnen trasslar – prova hjärnvågsterapi

Jag har använt hjärnvågsterapi i många år för att lugna hjärnan alternativt få ny energi. Det finns spår för alla behov. Du kan läsa här lite mer utförligt: HjärnvågsterapisidanKelly Howell har nu även producerat en en app. Finns för både Iphone och Android (leta i Itunes resp Playbutik).Kelly Howell är amerikanska och har en otroligt varm och härlig röst att lyssna på. Vissa meditationsspår leder hon som en guidad meditation, andra är det mer hjärnvågsljud och hon talar bara emellanåt. Är du inte bekväm med amerikanska, kanske detta inte är för dig, i annat fall bara ta emot och njut.

För att känna trygghet att kunna somna om de nätter när man har mer natt trassel, t ex vaknar vid 3-tiden och inte kan somna om som många av mina klienter beskriver, så förbereder jag min telefon innan jag lägger mig.

Jag klickar in mig i appen, The Meditations, väljer 30 minuter nedtill och sen klickar på min favorit ”Inner Peace”. Man kan i förväg i det läget ladda ner så man har spåret lokalt i mobilen (en lite molnsymbol med en pil nedåt). Så gör man med 10 minuter, 20 minuter och 30 minuter för varje meditation. Sen kan du välja själv hur lång tid du vill lyssna på samma spår lokalt i telefonen. Det finns 3 gratisspår och alla har 3 längder. Ladda ner alla så är du förberedd och behöver inte vara uppkopplad via internet.

SEN, när du är där, har valt t ex 30 min och ska sätta på ”play” (sätt inte på play) så ställer du telefonen i flygplansläge så den inte strålar på natten, och lägger den vid sängen samt lägger fram handsfree/hörlurar av något slag. I flygplansläge kan man också ha på väckarklockan om man vill.

Somna som vanligt och sen – om du får det där nattstrulet – så är det förberett allting, bara på med hörlurar, klicka på play i mobilen och lyssna innan du vaknat för mycket. Du kommer känna att du blir avslappnad, sömnig och kanske t o m somnar ifrån appen, men den stänger av sig själv när den är klar. Större effekt ju fler ggr du lyssnar. För mig är det här en stor trygghet mot perioder av ”nattskräck”.

Ett annat alternativ är förstås att somna med appen i öronen, men då har du den inte klar för ev nattstrul. Jag brukar växla under sämre perioder.

De andra gratisspåren är också bra, men min favorit är Inner Peace. Sen kan du köpa till fler spår genom att välja: In App Shop, Meditations. De kostar c a 50:- med kontokort. Provat Retrieve Your Destiny och gillar den, men Kelly pratar mycket på det spåret så då blir det lite svårare att somna. Bättre med just sådana spår för meditation dagtid, tycker jag.

Det här inlägget postades i Okategoriserade, Sömn, Stresshormoner. Bokmärk permalänken.